انواع موکت تایل و مشخصات آن ها

انواع موکت تایل و مشخصات آنها

انواع موکت تایل های مختلف بر اساس نوع کاربری در بازار موجود است. بر اساس نوع کاربری این کفپوش ها به انواع موکت اداری و هتلی تقسیم می شوند.

موکت تایل اداری

موکت تایل اداری نوعی کفپوش است که به صورت تایل های کوچک به فروش می رسد و برای استفاده در فضاهای اداری و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع موکت به دلیل ویژگی های خاص خود، برای محیط های تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

موکت تایل اداری عموماً از الیاف مصنوعی تولید می شود. پلی آمید (نایلون) و پلی پروپیلن از جمله موادی هستند که معمولاً در تولید موکت تایل اداری استفاده می شوند. این الیاف مصنوعی به طور کلی شامل الیاف مستحکم و مقاومی هستند که در برابر سایش، پوسیدگی و لکه ها مقاومت بالایی دارند.

ین نوع موکت از نظر ظاهری به شکل تایل های کوچک طراحی شده است و معمولاً در ابعاد استانداردی مانند 50×50 سانتی متر یا 60×60 سانتی متر تولید می شود.

مزایای استفاده از موکت تایل اداری

  • آسانی در نصب و جابجایی: به دلیل طراحی به شکل تایل های کوچک، موکت تایل اداری به راحتی قابل نصب و جابجایی است.
  • مقاومت در برابر سایش و پوسیدگی: الیاف مصنوعی مورد استفاده در موکت تایل اداری به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش و پوسیدگی، باعث می شود که این نوع موکت برای فضاهای تجاری با تردد بالا مناسب باشد و مدت زمان استفاده طولانی را تحمل کند.
  • ضد لغزش: سطح موکت تایل اداری معمولاً ضد لغزش است، که امنیت را برای افراد در فضاهای کاری فراهم می کند.
  • عایق صوتی و حرارتی: موکت تایل اداری به دلیل ساختار چند لایه ای خود، توانایی عایق صوتی و حرارتی را دارد و می تواند به بهبود اکوستیک و ایزولاسیون حرارتی فضاها کمک کند.
  • طرح ها و رنگ بندی های مختلف: این نوع موکت به طور گسترده ای در بازار موجود است و در طیف گسترده ای از طرح ها و رنگ ها در دسترس است.
مزایای استفاده از موکت تایل اداری

مشخصات فنی و ویژگی های موکت تایل اداری

  • جنس نخ 100% پلی آمید که پاخور بسیار مناسبی دارد و می تواند در مکان های پر ترافیک اداری برای یک مدت زمان طولانی دوام بیاورد.
  • به شکل تایل مربعی هستند که دارای طول و عرض یکسان با سایز 5/0 متر هستند. این شکل هندسی فرآیند اتصال کفپوش را سریع تر و نتیجه کار را زیباتر می کند.
  • از لحاظ متراژ در هر بسته قابلیت پوشش دهی مساحت 5/4 متر مربع را دارند. یعنی به ازای هر بسته موکت تایل اداری 18 قطعه از تایل را خریداری خواهید کرد.
  • وزن بسیار سبکی دارند و شما هیچ سنگینی در هر تایل موکت احساس نخواهید کرد. هر تایل دارای وزن حدودا 1 کیلوگرم می باشند.
  • برخی از نمونه های موکت تایل اداری در قسمت زیره یا پشت از جنس pvc می باشند. اینها پلیمرهای بسیار فشرده ای هستند که باعث افزایش مقاومت کفپوش می شوند.

موکت تایل هتلی

موکت تایل هتلی نوع دیگری از این کفپوش ها است که علاوه بر هتل برای رستوران، باشگاه و کافی شاپ نیز مورد استفاده قرار می گیرد. تنوع رنگی و طراحی فوق العاده، نصب سریع، تعویض آسان و هزینه پایین نگهداری از جمله دلایل محبوبیت این نوع موکت هتلی است.

مهم ترین ویژگی موکت تایل ، تولید آن در قطعات کوچک است. امکان چیدمان قطعات به اشکال مختلف به عنوان کفپوش هتل وجود دارد. در نتیجه دست طراح دکوراسیون برای کار با این قطعات باز است. همچنین اجرای انواع الگو یا تصاویر با استفاده از موکت تایل امکان پذیر است. سایر مزایای موکت تایل مختص هتل عبارتند از:

  • در صورت بروز خرابی، سوختگی و… نیازی به برداشت کل کفپوش نیست. بلکه قطعه مورد نظر به راحتی تعویض می شود. به این ترتیب هزینه نگهداری یا تعویض آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
  • مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی، ضربه و سایش دارند. از این رو کمتر دچار آسیب می شوند.
  • با توجه به الیاف به کار رفته، طول عمر بالایی دارند.
  • عایق خوبی برای آلودگی صوتی یا انرژی هستند.
  • به لحاظ قیمت و جنس تنوع بالایی دارند.
  • حمل آسانی دارند.
  • نصب راحتی دارند.

انواع موکت تایل هتلی بر اساس جنس

موکت تایل هتلی بر اساس الیاف به کار رفته به انواع پشمی، پلی آمیدی، پلی پروپیلنی و پلی استری تقسیم می شوند.

موکت های تهیه شده از پشم برای کسانی که صرف نظر از قیمت به دنبال بهترین کفپوش هستند، گزینه مناسبی است.

مشخصات این موکت شامل طول عمر بالا، مقاومت زیاد در برابر سایش، ضربه، آلودگی و لطافت و نرمی فوق العاده است. دلیل قیمت بالای آن نیز به همین مشخصات بازمی گردد.

موکت تایل تهیه شده از الیاف پلی امید نیز تمامی مشخصات مورد نیاز برای یک موکت مناسب هتلی را در خود جای داده است. مقاومت بالا در برابر سایش، ضربه و آلودگی، پاکسازی راحت، پرزدهی کم، انعطاف پذیری مناسب و طول عمر بالا از جمله این مشخصات به شمار می رود.

امکان تهیه موکت تایل مختص هتل با استفاده از الیاف پلی پروپیلن نیز وجود دارد. الیاف پلی پروپیلن تمامی مشخصات الیاف پلی آمید را در خود جای داده است. اما به دلیل پایین بودن قابلیت ارتجاعی نسبت به پلی آمید قیمت کمتری دارد.

موکت تایل هتلی

انواع موکت تایل هتلی بر اساس طرح و رنگ

امکان ایجاد طرح های ساده تا پیچیده با کمک موکت تایل مختص هتل وجود دارد. موکت تایل هتلی ساده از کنار هم قرار گرفتن قطعات یک رنگ در طرح و اشکال مختلف ایجاد می شود. همچنین امکان ترکیب دو رنگ یا بیشتر نیز برای پوشش محل مورد نظر وجود دارد. به این ترتیب فضایی جذاب و دلچسب برای ساکنان فراهم می شود.

انواع موکت تایل بر اساس شکل و طرح

این کفپوش ها به لحاظ طرح و رنگ تنوع بالایی دارند. از جمله رایج ترین مدل های موجود در بازار به لحاظ طرح می توان به نوع پازلی و شطرنجی اشاره کرد. به لحاظ رنگی نیز دست خریدار برای تهیه مدل های ساده (تک رنگ) و چند رنگ باز است.

انواع موکت تایل بر اساس جنس الیاف

یکی از مهم ترین نکات پیش از خرید موکت تایل، بررسی جنس الیاف به کار رفته در آن است. جنس الیاف در رابطه با نوع کاربری اهمیت پیدا می کند. زیرا بعضی الیاف مناسب مکان های پرتردد نیستند و پس از مدت کوتاهی کیفیت خود را از دست می دهند. همچنین انعطاف پذیری و جذب آلودگی نیز تا حد زیادی به جنس الیاف بستگی دارد. البته همیشه موکت های تایل از یک جنس نیستند. بلکه امکان استفاده از چند الیاف برای ساخت نیز وجود دارد. شاخص ترین الیاف مورد استفاده عبارتند از:

پلی استر

پلی استر یکی دیگر از الیاف رایج در تولید موکت تایل است. انعطاف پذیری مناسب و استقامت خوب در برابر آلودگی از مزایای الیاف پلی استر است.

پلی آمید

طول عمر بالا، پرزدهی کم، پاکسازی راحت و استقامت زیاد در برابر سایش و آلودگی از نقاط قوت موکت های تولید شده از الیاف پلی آمید است.

پلی پروپیلن

اگرچه خاصیت ارتجاعی پلی پروپیلن کمتر از سایر الیاف است، اما نمی توان از مقاومت بالای این الیاف در برابر لکه، آب، فشار یا رطوبت چشم پوشی کرد.

پشم

بهترین موکت های تایل موجود در بازار با استفاده از الیاف پشم تهیه می شود.

محصولات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.